niedziela, 25 października 2009

Wrocławski festiwal filmowy

„Palermo shooting”




Poszedłem dzisiaj do Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych(niedaleko Hali Stulecia) na darmową projekcję filmu „The Palermo Shooting”( w polskim tłumaczenie „Spotkanie w Palermo”, nie wiem czy to jest dobre tłumaczenie tytułu, ja bym to przetłumaczył „Strzelanina w Palermo”), w ramach Międzynarodowego Festiwalu Scenarzystów Interscenario, który trwa od czwartku(22.10.2009). Dzisiaj jest ostatni dzień festiwalu.

Film był wyświetlany o gdzinie 15:00.

Produkcja niemiecko - włoska. Reżyser to Wim Wendres. Autorem zdjeć jest Franz Luztig. Autorem scenariusz Normam Ohler. Film powstał w roku 2008. Atutem tego filmu są dobre zdjęcia włoskiego miasta Palermo.

Śmierć jest potrzebna. Bez Śmierci ludzie nie wiedzieliby jaką wartość ma życie. Co byś zrobił, gdybyś się dowiedział, że masz jutro umrzeć? Jakie zagadnienia pojawiają się w filmie?

Myślę, że obraz ten nawiązuje trochę do średniowiecznego motywu Dance Makabre a także to biblijnych potywów vanitatywnych(„Memento mori”). Śmierć przyjdzie na każdego człowieka, nie da się uciec od Śmierci.

Główny bohater nazywa się Fin. Fin jest fotografem. Fin prowadzi niespokojny tryb życia. Imprezy, samotność, brak stałych związków. Fin funkcjonuje w tak zwanym showbiznesie.

Z czasem, pod wpływem dziwnych snów i związku z kobietą przechodzi metamorfozę. Uczy się, że warto jest cenić życie i warto jest dbać o każdą chwilę swojego życia, bo w każdym momencie może przyjść koniec życia. Pod koniec filmu mężczyna zakochuje się w niebieskookiej konserwatorce dzieł sztuki.

W pewnym momencie pojawia się znany obraz z piętnastego wieku, na którym śmierć będąca kostuchą, siedząca na koniu(wyobrażenie Czwartego Jeźdźca Apokalipsy z Biblijnej Księgi Apokalipsy Świętego Jana) strzela z łuku do możnych ( do papieża, do króla, do biskupów) a biedacy proszą Śmierć, żeby ich zabrała. Konserwatorka sztuki o imieniu Favia opowiada Finowi jaki jest znaczenie obrazu. Kluczowym momentem filmu jest sen Fina(motyw oniryczny), w którym meżczyna spotyka samą Śmierć.

Myślę, że film jest ciekawy, trochę fantastyczny, zmusza do myślenia. Podobają mi się dobre zdjęcia miasta Palermo. Muzyka jest ciekawa. Muzyka buduje trochę natrój grozy, ale jest ciekawa. Połączenie klasycznych instrumentów z nowoczesną muzyką elektroniczną. Zamieszczam też przebieg zdarzeń w filmie, jeśli ktoś nie chce znać dokładnie treści filmu, to niech tego nie czyta:



Przebieg zdarzeń:

1) Fin robi sesję zdjeciową aktorce Mili Jovovich, która jest w ciąży.

2) Fin ma chyba wypadek samochodowy.

3) Fin pije w barze i widzi ducha, który do niego mówi.

4) Fin spaceruje sam w nocy po mieście i parku, widać w tle jak ktoś uprawia w parku jogging.

5) Fin spał na drzewie i przyśniła mu się postać

6) Fin po przebudzeniu schodzi po linie z drzewa i rozmawia z człowiekiem, który zjamuje się owcami i pyta się Fina człowiek, co by Fin zrobił, gdyby wiedział, że niedługo umrze.

7) Fin fotografuje statek z napisem Palermo

8) Fin śpi sam w łóżku, drugie miejsce jest puste.

9) Fin w Palermo fotografuje Mile Jovich

10) Fin zasnał przy fontannie w centrum Palermo i przebudził się i był straszny hałas, jakaś kobieta wskazała mu postać na budynku w centrum Palermo i Fin zrobił zdjecie postaci.

11) Fin w jakiejś budowli widzi mężczyzn, którzy tańczą i zasypia i ma złe sny(siedzi na jakiejś latarni i wokół niebo chyba), gdy się budzi widzi kobietę, która go maluje i prosi, żeby się nie ruszał.

12) Fin pyta dziewczyne jak ona się nazywa( jeździ na czerwonym skuterze dziewczyna) i ona mówi że Favia i odchodzi

13) Fin rozmawia z kobietą, która w Palermo fotografuje życie i śmierć(spotyka koleżankę po fachu).

14) Fin odnajduje Favie w muzeum i pisze na kartce Aiudo(pomocy) i Idą na spacer i do Fina ktoś strzela z łuku i Fin wpada do wody, ale Favia mu robi sztuczne oddychanie i przeżył i nie chciał jechać karetką

15) Favia pokazuje Finowi obraz, na którym śmierć jest na koniu trupem(jeździec apokalipsy) i strzela strzałami w papieża, króla i innych bogaczy a biedni proszą śmierć o to, żeby ich zabrała. (obraz z piętnastego wieku).

16) Fin pyta Favi, czy boi się śmierć i Favia o to samo pyta Fina(Favia jest konserwatorem obrazów. Co ona robi?)

17) Fin robi zakupy na targu.

18) Fin przychodzi rano a nie wieczorem do Favi i widzi na jej laptopie postać, która do niego strzelała i idzie szukać Fin postaci, która do niego strzelała z łuku.

19) Favia na swoim czerwonym skuterze wywozi fina z Palermo na wieś do swojego domu dzieciństwa i tam opowiada mu o sobie. Śpią razem.

20) Sen Fina: Finowi się śni, że rozmawia z człowiekiem, który podaje się za Śmierć(motyw oniryczny w filmie). Człowiek, który podaje się za Śmierć mówi do Fina, że człowiek tak naprawdę jest szcześliwy po śmierci i że nikt nie ceniłby życia, gdyby nie było śmierci. Śmierć jest potrzebna, dzięki niej doceniamy każdą chwilę życia. Człwowiek podający się za śmierć to mężczyzna w średnim wieku z brodą w płaszczu. Śmierć zarzuca Finowi, że Fin nie szanował życia, życie przechodziło mu między palcami. Sam Fin w pewnym momencie mówi w filmie, że dawniej był nieobecny, dopiero po rozmowie ze Śmiercią poczuł, że żyje, bo docenił dar życie. Śmierć mówi do Fina, że Fin sfotografował kilka razy śmierć.

21) Fin budzi się w łóżku z kobietą już nie śpi sam w łóżku, tylko jest z kobietą.

22) Kamu film był dedykowany? Dwum osobom, jedną chyba był znany reżyser Ingmar Bergman chyba



Myślę, że Wrocławski Festiwal Scenarzystów Interscenario to nie nędzny pomysł, tylko dobry. Dziękuję.



Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz