środa, 25 listopada 2009

Stary wiersz

Chcę napisać coś o płaczu i bezradności


Jak to jest gdy jesteś bezradny
Jak to jest gdy patrzysz na cierpienie innych i nic nie możesz zrobić
Bo sam jesteś synem cierpienia
Bo sam drżąco stąpasz po ziemi



Jak to jest gdy nie ma miłości
Jak to jest gdy nie ma nadziei
Jak to jest gdy wszechświat robi sobie z ciebie drwiny
Jak to jest gdy jesteś zwykłą kukłą i choć się miotasz, nic się nie zmienia



Jak wygrać, jak zwyciężyć, oszukać wszechświat
Czy wiara
Chcieć wierzyć w miłość.
Chcieć wierzyć w miłość, która zwycięża wszystko
Pośród mroku, pośród bezsensu, pośród martwej codzienności
Walczyć, nigdy nie ustawać
Robić to co wydaje się najbardziej straszne
Wnikać w swój lek,
Jeśli coś cię przeraża, wejdź i pokonaj.



Każda bezradność musi się kiedyś skończyć
Każda granica jest do pokonania
Wejdź i pokonaj,
nigdy się nie cofaj.
Mówię Ci, że miłość istnieje.

Marcin

Marcin (19:32)







Muzeum Narodowe(Kultura współczesna)




"Eros jest wielkim duchem mój Sokratesie". Tak powiedział ktoś do Sokratesa. Sokrates to grecki filozof a nie rzymski. Cykuta i Sokrates. Wypił cykutę. "Eros jest wielkim duchem...".

Dzisiaj byłem w Muzeum Narodowym przy ulicy Jana Ewangelisty Purkyniego we Wrocławiu. Wystawa pod tytułem "Sztuka Polska XX wieku" Co widziałem? Co widziałem? Co widziałem? Co pamiętam?

Doktor Małgorzata i jej wypowiedź. Wystawy w Muzeum Narodowym są uporządkowane. Na dole są początki, na górze dwudziesty wiek. Obraz ewolucji sztuki śląskiej. Co można zobaczyć w Muzeum Narodowym? Ewolucja. Ewolucja. Ewulucja. Rozwój sztuki od początków do chwili obecnej. Jak to się kształtowało? Na dole grobowce Henryków Śląskich na górze Awangarda. A więc mamy pewien porządek w muzeum, nie chaos. W sali pierwszej mamy obrazy Pronaszki(był scenarzystą filmowym a nie nie był). W sali drugiej mamy surrealizm i surrealizm. Czyli motywy literackie w malarstwie i inne. Obraz Adama Wysockiego pod tytułem "Fantazje walki", o którym pisałem należy do nurtu surrealizmu według doktor Małgorzaty. Obok pierwszy obraz z motywem sportowym - "Pływalnia" jeśli dobrze pamiętam. W sali trzeciej Mikulski, który rysował portrety brunetek z dużymi oczami i mroczny Cwenarski. Sztuka awangardowa uwypukla formę. Pokazanie formy dzieła jest ważne dla sztuki awangardowej a nie ukazanie jakiejś idei. Jak się nazywają malarze w poszczególnych salach? ale nie wszyscy. Sala piąta to Lebenstain i jego malowidła postaci. W szóstej sali mamy Alinę Szapocznikow.

Postanowiłem, że poznam trochę twórczość Alina Szapocznikow i zatrzymałem się przy niej na dłużej i to jest prawda. Grupa sobie poszła. W oddali słyszałem głos doktor Małgorzaty, która opowiada studentom o dziełach sztuki. Głos powoli sie oddalał. A ja pozostałem przy Alinie Szapocznikow. Potem byłem na obiedzie w Misiu(zupa pomidorowa z makaronem i naleśniki z cukrem i ze śmietaną. Razem cztery złote i dwanaście groszy. Zapomniałem zabrać dziesięciu złotych, jak mi kobieta wydawała resztę i gdyby nie ona, to bym stracił dziesięć złotych a dla mnie to duża strata[dwa obiady w Misiu, plus zupa]).

W opisie dla sali szóstej wystawy" Sztuka polska XX wieku" przeczytałem, że ważnym tematem dla tej artystki jest motyw eros - tanatos(miłość, śmierć), ciało człowieka i pytanie o sens życia. Widziałem osiem rzeźb tej artystki. "Stan nieważkości" to wysoka(około dwóch metrów wysokości) rzeźba, przedstawiająca jakby mumię człowieka(wygląda to jak mumia, ciało człowieka zabandażowane). "Nowotwór I" i" Nowotwór II" to rzeźby w kształcie głazów o nieregularnych kształtach. Na głazach z jednej strony znajdują się wizerunki człowieka(naga postać: głowa i tułów do piersi, ręką położona poniżej prawej piersi). Wysokość głazów to około pół metra. Długo przyglądałem się trzem rzeźbom pod tytułem"Janus"; " Soliter"; "Nemrod"(chyba). Nie wiedziałem o co w nich chodzi. Pomyślałem, że Janus do starorzymski bóg o dwóch twarzach. Rzeźba o nazwie "Janus" to bryła o kształcie eliptycznym na dole ma taką wypustkę. Na środku elipsy znajdują się zwrócone do siebie jakieś dwa obiekty. Po jakimś czasie zorientowałem się, że te dwa obiekty na środku elipsy to fragmenty ludzkiego ciała(dwa brzuchy człowieka. Nie chodzi mi o prawdziwe elementu ludzkiego ciała, tylko wyrzeźbione). Artystka "kroi na kawałki ludzki ciało" i łączy z elementami przypominającymi skałę. "Tnie ludzkie ciało" i z elementów cielesnych i niecielesnych buduje własne dzieła. I naprawdę... Rzeźba "Nemrod" to połączenie trzech brzuchów człowieka z czymś co przypomina skałę. A Soliter to jeden brzuch. Obok znajdowała się rzeźba pod tytułem "okap", albo "okapy", która przedstawiała skałę połączona z ludzkimi nogami. Ostatnia rzeźba to "Krzywa"(jeśli dobrze zapamiętałem nazwę). Słabo się przyjrzałem tej ósmej rzeźbie Aliny Szapocznikow, ale pamiętam, że przedstawiała ona postać kobiety. Co dzisiaj widziałem w sali szóstej wystawy "Sztuka polska XX wieku" w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Alina Szapocznikow łączy fragmenty ludzkiego ciała z czymś co przypomina skałę. Jak Alina Szapocznikow tworzyła swoje dzieła? "Eros to wielki duch drogi Sokratesie". Alina Szapocznikow 1926-1973(żyła czterdzieści siedem lat). Na końcu przez chwilę patrzyłem na moją ulubioną "Kompiącą się" Georga Kolbe przedstawiającą bardzo proporcjonalne ciało nagiej kobiety, odchylonej lekko do tyłu. Co dzisiaj widziałem w Muzeum Narodowym? Dziękuję.



Marcin



Marcin (14:37)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz