środa, 4 listopada 2009

Wystawy

W ramach zajęć Kultura Współczesna byłem dzisiaj w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Co widziałem? Dwie wystawy: Na perterze widziałem wystawę Rzeżby Śląskiej od XII do XIV wieku. W centrum wystawy znajduje się pieta, która wcześniej stała w kościel ojców Kanoników Regularnych. Widziałem, rzeźby z nagrobków księcia śląskiego Henryka Pobożnego i chyba Henryka Probusa. Potem poszliśmy na wystawę Sztuka Polska od XVII do XIX wieku. Obejrzałem obrazy w pierwszych sześciu salach. W sali pierwszej znajdowało się chyba dwadzieścia sześć obrazów. Były portrety królów, magnatów i kobiet. Można tam zobaczyć obrazy takich malarzy jak: Jan Peszek, Maciej Topolski, Bernardo Belotto zwany Canaletto, Marcelli Baciarelli i inne. W drugiej sali było szesnaście obrazów i były to portrety. W sali trzeciej było czternaście dzieł. Przeważały portrety, ale były cztery obrazy o odmiennym charakterze niż portret: "Achilles przyjmujący posłów z darami od Agamemnona"(tematyka mitologiczna), "Najświętsza Rodzina"(tematyka religijna), "Ułan na czatach i dziewczyna", "Kozacy". Z sali trzeciej zapamiętałem jednego malarze o nazwisku Lampi. Oprócz obrazów w sali był stół i krzesła należące do Badeniego i rzeźba przedstawiająca głowę któregoś z Czartoryskich. Sala czwarta to szesnaście obrazów, przeważają tam głównie portrety, ale widziałem dwa pejzaże i jeden obraz pod tytułem "Kazimierz Wielki nadający przywilej włościanom". W sali piątej widziałem dziewięć obrazów. Najbardziej podobał mi się Napoleon siedzący na koniu. Autorami dzieł w tej sali byli Piotr Michałowski i Kossak. W sali szóstej było siedem obrazów i jedna rzeżba. Autorami dzieł z sali szóstej był Jan Matejko(oprócz rzeźby). Dzieła te ilustrują ważne wydarzenia z historii Polski. Mój ulubiony obraz z tej sali to potężny wizerunek króla Jana Kazimierza, który we Lwowie składa śluby Maryi. Dziękuję.



Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz