piątek, 22 stycznia 2010

Nauka i wiersz

Co ja dzisiaj robiłem? Nauka i nauk i nauka. Wczoraj miałem leczonego zęba i coś mi przeszkadza jak zakładam szynę, muszę to iść chyba spiłować u dentysty(wyrównać, czy ja nie wiem jak to nazwać). Żeby mi się tylko od tej nierówności nie popsuł staw. Bo ostatnio od noszenia tej szyny trochę mi się sytuacja ze stawem poprawiła i nawet zacząłem trochę z ludźmi rozmawiać. A jak mi się schrzani, to znowu będę miał bidę. Człowiek potrzebuje kontaktu werbalnego z drugim człowiekiem. I nie tylko werbalnego. Dotyk też jest ważny. Spojrzenie. Cały dzień nauki. Jakie znasz działy retoryki starożytnej? Inventio - przygotownie wypowiedzi - wymyślanie tematu. Compositio(nie wiem czy tak się piszę) Praca nad kompozycją wypowiedzi. Elocutio - dopracowanie stylistyczne wypowiedzi. Memoria - uczenie pamięciowe. Actio - wygłaszanie wypowiedzi. Starożytne działy retoryki, czy ja kompletnie nie wiem jak nazwać. Jakie znasz rodzaje mów? Doradczy( genus demonstrativus), pochwalny(genus deliberativus), sądowniczy( genus judiciale). Człowiek się uczy, żeby mieć w głowie wiedzę. Znaczenie myślenia Perelamana u Tulmina dla retoryki: Tulmin logika formalna nie jest potrzebna dla dobrej argumentacji. Perelman nie ma prawdy absutnej. Podczas dyskusji nie można dotrzeć do prawdy absultnej. Teoria Status: mówca ma być przygotowany na teze negatywną ze strony przeciwnika. Argumentacja to działanie werbalne, racjonalne i społeczne mające na celu przekonanie odbiorcy do akceptowalności tezy. Rodzaje argumentacji: Tetyczna, etyczna, logiczna, sytucyjna, przesądy. Schemat dla komunikacji perswazyjnej ELM. Co to jest Fallacja? Złamanie zasad dobrego dyskutowania i rodzaje fallacji: Niejednoznaczności( ekwiwokacje, afibolia, mętność, niejasność), fałszywe presupozycje i implikatury, błędy logiczne zamierzone(sofizmaty) i niezamierzone(paralogizmy), błędy dialektyne zmiana typu dialogowe jeśli dobrze pamiętam, chwyty erystyczne ignorujące reguły dobrego wychowania. Inforamcje. Informacje, Informaje. Retoryka a dialektya i erystyka. W erystyce chcemy za wszelką cenę wygrać spór. Idzemy po trupach stodujemy chwyty niedozwolole. Retoryka to "Ars bene dicendi"( nie wiem czy dobrze napisałem) czyli "Sztuka dobrego mówienia". W dialektyce chcemy osiagnąć konsensus. CZego je się uczyłem. Wszystkiego nie napisałem. Czy ja podałem wszystkie informacje, które wtłoczyłem sobie dzisiaj do głowy? Nie. Jak czuję sie człowiek po całym dniu nauki? zmęczony.

Moja refleksja o ludziach chorych. Człowiek chory jest nik0mu nie potrzebny 0becnie. Jeśli ktoś choruje, to jest niepotrzebny. Starość i choroba - od tego dzisiaj się ucieka. To się zakrywa. Tego się nie pokazuje. Może się mylę. Może mam małą wiedzę na ten temat i tylko gadam głupoty, ale chyba coś w tym jest.



Chce dać wiersz:





Gdy podoba Ci się dziewczyna



Gdy podoba Ci się dziewczyna
Wszystkość traci na chwilę swą smutnie racjonalną barwę
Na rzecz zieleni kwiatów i żółci
Świat staje się dotykiem jej dłoni
Świat staje się zarysem jej twarzy
I światłem błękitnych oczu
Pojawia się nadzieja.



Tak mało wiesz o barwach, tak mało znasz smaki i zapachy i dźwięki
Tak bardzo chciałbyś być z dziewczyną o niebieskich oczach
Miłość - to gdzieś tam tkwi, siedzi schowane w dłoniach i gestach
Jeszcze tego nie znasz, ale czujesz
Jakiś dziwny posmak
Gdzieś w środku wiesz, że jesteś gotowy za to umrzeć
Właśnie jej delikatność sprawia, że chcesz ją przytulić



Proszę Cię Panie
ześlij deszcz na dziewczynę w moich ramionach
Może już to kiedyś pubklikowałem.
Nie wiem

DZiękuje



Marcin

Marcin (20:36)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz