piątek, 15 października 2010

Nowa szyna

„Młodzieniec zanurzył się w Duszy Świata i ujrzał, że Dusza Świata jest częścią Duszy Boga, a Dusza Boga jest jego własną duszą. I odtąd mógł czynić cuda. Samum wiał tego dnia jak nigdy dotąd. Z pokolenia na pokolenie Arabowie przekazywali sobie

legendę o chłopcu, który przemienił się w wiatr i niemal zdmuchnął z powierzchni ziemi obozowisko, załamując potęgę największego wodza pustyni.

A kiedy samum ucichł, wszyscy skierowali wzrok do miejsca, gdzie wcześniej siedział młodzieniec, ale jego już tam nie było.” [„Alchemik” Coelho]

Odebrałem dzisiaj szynę dolną repozycyjną ( chyba repozycyjną, czyli taką, która ma na celu wymusić pożądane terapeutycznie ustawienie żuchwy względem szczęki). Tak naprawdę nie wiem czy moja szyna ma na celu tylko podwyższenie zgryzu, czy też służy repozycji żuchwy względem szczęki. Faktem jest, że nosząc szynę mam inne ustawienie żuchwy względem szczęki. Przyjmowała mnie niebieskooka Pani Doktor i Pan Doktor, też niebieskooki. Sprawdzanie kalką nie wykazało nierówności powierzchniowej na szynie, podczas jej noszenia. Szynę ciężko się ściąga. Dowiedziałem się, że moja szyna ma grubość dwóch milimetrów, ale po obróbce cieplnej ( thermoforming) jej grubość nieznacznie się zmniejsza. Pytałem o materiał z jakiego szyna jest wykonana. Wpłaciłem pieniądze za szynę. Po zmianie szyny człowiek czuje się zupełnie inaczej. To jest tak jakby się miało nagle inny kształt zębów. Inaczej się jedzie na rowerze, inaczej się chodzi. To naprawdę jest duża zmiana wymiana starej pękniętej i startej szyny na nową. Pożyczyłem sobie w bibliotece Akademii Medycznej przy ulicy Parkowej 11 „Zarys anatomii człowieka” profesorów Krechowieckiego i Czerwińskiego. Przeglądając to stwierdziłem, że ciało człowieka to bardzo dobry mechanizm. Można się zachwycić patrząc na kości, mięśnie, narządy, naczynia krwionośne i limfatyczne, układ nerwowy, warstwę ochronną. To jest jakaś doskonałość. Coś niesamowitego. Każda czynność jest sterowana przez centralny układ nerwowy, w którym znajdują się ośrodki odpowiedzialne za wszystko co dzieje się w organizmie. Moim zdaniem ciało człowieka jest fascynujące. Te wszystkie nerwy, które zaopatrują poszczególne obszary ciała. Przetniesz jakiś nerw i nie masz czucia w obszarze zaopatrywanym przez dany nerw. Każda czynność wiąże się z różnymi skomplikowanymi operacjami wewnątrz organizmu. Działa się na różne sensory, które drogą nerwową przekazują impuls i pobudzają określone ośrodki w centralnym układzie nerwowym. Ośrodki drogą nerwową wysyłają sygnały do narządów i jest reakcja. Dowiedziałem się, że żuchwa to jest kość o podkowiastym kształcie ( zresztą tak jak widać) zakończona gałęzią żuchwy. Na końcu gałęzi z obu stron znajdują się wyrostki: Ten bliższy – wyrostek dziobiasty i ten dalszy wyrostek kłykciowy zakończony głową. Głowa jest dolną częścią stawu.

Dziękuję.



Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz