wtorek, 30 listopada 2010

Doktor Barbara

Wstałem około 10:00. Byłem zmęczony po wczorajszej dwukrotnej jeździe rowerem w śniegu. Co mi powiedziała Pani Doktor Ortodonta ze szpitala przy ulicy Borowskiej ? Gdy wieszałem kurtkę na wieszaku jej asystentka wyszła i pytała, czy ja jestem do Ortodonty( chyba) i powiedziałem, że tak, ale że dopiero na godzinę 17:20. Ona powiedziała, że jak będę gotowy, to mam wejść. Wszedłem. Asystentka kazała mi usiąść na żółtym fotelu. Niebieskooka asystentka zapytała mnie jak się nazywam. Pokazała mi krzesło, na którym mogę się rozłożyć. Rozłożyłem się (wyciągnąłem z plecaka teczkę zapakowaną w worek). Doktor Barbra powiedziała, że ona mnie już widziała i pamięta pacjenta do leczenia kompensacyjnego z wadą kwalifikującą się do leczenia chirurgicznego. Ona nie zmieni zdania odnośnie metody mojego leczenia. Ona i chirurg szczękowy ze szpitala są osobami, które mają bezpośrednią styczność z pacjentami leczonymi zespołowo i ona uważa, że taka operacja w moim przypadku nie będzie dobra, bo operacja według niej jest bardzo obciążająca. Powiedziałem, że mi zależy też na wyglądzie twarzy a nie tylko na poprawie samopoczucia. Ona powiedziała, że mogę iść i szukać innego zespołu, który będzie chciał mnie leczyć operacyjnie. Mogę pojechać na przykład do Wiednia do Szpitala Generalnego i pozwolić się zbadać i zobaczyć co oni powiedzą. Ona mówi, że zagranicą operują takie wady. Mimo, że profesor Jan radził mi leczenie zespołowe ona uważa, że dla mnie lepsze będzie leczenie kompensacyjne. Radzi mi, żebym poszedł do Zakładu Ortodoncji na klinikach i tam się leczył. Mówi, że mój przypadek jest trudny ( przypadek kliniczny) w związku z tym mam iść na kliniki. Na klinikach koszt leczenia będzie niższy.

Pytania: 1)Czy w moim przypadku lepiej stosować leczenie zespołowe ortodontyczno chirurgiczne, czy leczenie kompensacyjne? Dlaczego? Lepiej stosować leczenie ortodontyczne kompensacyjne, bo operacja jest zbyt obciążająca.2) Czy leczenie Ortodontyczne kompensacyjne jest lepsze dla człowieka z problemem ze stawem skroniowo-żuchwowym od leczenia zespołowego? Często jest lepsze. 3)Jakie są dobre ośrodki przeprowadzające osteotomię strzałkową żuchwy? Kraków, Wrocław, Warszawa.4) Gdyby Pani doktor miała taki problem, czy wolała by się Pani doktor operować w Polsce, czy za granicą? Trudno powiedzieć.5) Wie może Pani Doktor jakie są dobre zagraniczne ośrodki przeprowadzające Osteotomię Strzałkową Żuchwy? W każdym państwie są dobre. W Belgii jest dobry ośrodek w Brugii( chyba). Koszt takiego zabiegu za granicą, to około 7000 Euro. 6) Jakie są według Pani Doktor zalety i wady leczenia kompensacyjnego i zespołowego? Oba typy leczenia poprawiają warunki zgryzowe, tylko w inny sposób. Leczenie zespołowe poprawia też wygląd rysów twarzy. 7) Ile będzie trwało leczenie w moim przypadku? Minimalny czas trwania leczenia kompensacyjnego to dwa i pół roku. 8)Czy jest szansa, że moje dotychczasowe dolegliwości i trudności z mówieniem ustąpią po wyprostowaniu zębów? Nie koniecznie. 9) Ile zębów i jakie zęby trzeba usunąć w przypadku leczenia ortodontycznego kompensacyjnego? Po jednym zębie z każdej strony na górze.10) Jeśli przy leczeniu ortodontycznym kompensacyjnym cofa się górne zęby do tyłu, to gdzie potem ma się mieścić język? Czy są jakieś problemy z mówieniem po takim leczeniu? Nie zmniejsza się obwodu jamy ustnej. 11) Ile kosztuje u doktor Barbary plan leczenia? 150 złotych( w moim przypadku, gdy mam model 100 złotych). Wypełniła mi zaświadczenie o stanie zdrowia do renty socjalnej ZUS ( wpisała tyłożuchwie). Jak szedłem w tamtą stronę to jeden mężczyzna mnie pytał jak się jeździ rowerem w zimie? Powiedziałem, że ciężko. On powiedział, że zrezygnował, bo jest niebezpiecznie. Ja mu powiedziałem, że trzeba mieć dobre opony a on, że takie z kolcami. Gdy wracałem, to jeden mężczyzna mnie pytał, czy róg od kierownicy w moim rowerze jest montowany od wewnątrz, czy od zewnątrz. Powiedziałem, że od zewnątrz a on, że widział też montowane od wewnątrz. Zapytałem czy ma dobre opony a on, że z szerszym bieżnikiem, niż te. Powiedział na razie, powodzenia. Ja podziękowałem. Brat do mnie dzwonił około godziny 16:35 mówił, że nie pójdzie ze mną do ortodonty, bo jest chory. Zapomniałem zadać Pani Doktor dwa pytania: 1) O programy do modelowania wyniów leczenia wad zgryzu. 2) O systemy zamków jakie stosuje( nie zauważyłem, tych pytań).

Jak mi się jeździ rowerem w zimie ( po śniegu)? Ciężko. Napęd mi wysiada. Gdy się jeździ po śniego, są dużo większe opory toczenia, niż bez śniegu. Zaczyna mi się ślizgać łańcuch na przednich zębatkach. Muszę jeździć na najmniejszym przełożeniu z przodu, żeby łańcuch nie przeskakiwał. Przednie koło mi tańczy. Tylne czasem też. Da się jeździć. Trzeba opanować technikę jeżdżenia po śniegu. Trzeba uważać przy skręcaniu, bo zdarza się, że koło się ślizga. Ja jeżdżę wolno i ostrożnie i nie po ulicy, tylko po ścieżkach rowerowych. Moim zdaniem warto spróbować założyć opony z przeznaczeniem do warunków błotnych ( na przykład Maxxis Wet Scrim). Opony z kolcami nie są chyba najlepszym rozwiązaniem do miasta, bo w mieście jeździ się w zimie w miejscach ze śniegiem i bez śniegu a podobno źle w oponach z kolcami jeździ się tam gdzie nie ma śniegu i lodu. Ciało człowieka jeżdżącego po powierzchni śliskiej jest bardziej napięte od ciała człowieka, który jeździ o nawierzchni z dobrą przyczepnością ( mięśnie się napinają, bo człowiek wie, że może się pośliznać)

Nie wiem co robić z tą wadą zgryzu. Wada jest bardzo przeszkadzająca i trzeba ją prostować. Dlaczego źle patrzę na to leczenia kompensacyjne? bo trzeba usuwać zęby, bo zęby się mogę zniszczyć i mogą być nawroty wady. Nie jest tak, żeby mi nie zależało na estetyce twarzy. Też mi na tym zależy. Kompletnie nie wiem jaką decyzje podjąć. Nie znam się na tym. A muszę się zabrać za to leczenie, bo naprawdę nędznie się czuje. Warto, to wyleczyć, żeby normalnie żyć. I to jest jasne. Może pojadę do Warszawy, albo do Krakowa i zobaczę co mi tam powiedzą, żeby porównać z tymi co mi powiedzieli w Szpitalu przy ulicy Borowskiej w Poradni Chirurgii Szczękowo-Twarzowej. Źle się czuję z tą wadą zgryz i chce to jak najszybciej prostować, ale nie chce też podjąć złej decyzji, takiej, której potem bym żałował. Kurcze jak mi się nie chce jutro jechać na 9:00 na rozmowę rejestracyjną do Powiatowego Urzędu Pracy. Tak naprawdę, to z tą wadą zgryzu nic mi się nie chce i to trzeba jasno powiedzieć. Dziękuję



Marcin

Dziękuję



Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz