sobota, 17 kwietnia 2010

Rozmowa o Katyniu

Wczoraj o godzinie 20:00 w Duszpaterstwie Akademickim Wawrzyny była romowa na temat wydarzeń w Katyniu, które miały miejsce w kwietniu i maju 1940 roku.
Gościem duszpasterstwa był dyrektor wrocławskiego oddziłu Instytutu Pamięci Narodowej, historyk z wykształcenia, profesora Włodzimierz Suleja, który naukowo zajmuje się tematyką Pierwszej Wojny Światowej.

Profesor mówił o Katyniu. O tym, że liczba ofiar to dwadzieścia trzy tysiące osób. Do do roku 1989 nie wolno było mówić o mordzie katyńskim dokonanym na oficerach polskich i inteligentach. Ludzi przetrzymywano w trzech obozach: Ostaszków, Kozielsk i Starobiesk. Wtedy zginął kwiat inteligencji polskiej. Ci, którzy byli ważni dla dobrego funkcjonowania pańswa. Według profesora obecnie nie mam elit w Polsce, tylko jest klasa rządzącą. Zebrani studenci zadawli pytania: Czy wiadomo o wszystkich miejscach kaźni?(profesor mówi, że nie wiadomo). Co się działo z katami po wydarzeniach w Katyniu?(profesor mówił, że byli bezkarni i pobierali wysokie emerytury wojskowe). Ktoś powiedział, że obecnie młodzież mało wie o wydarzeniach w Katyniu(profesor chyba się z tym nie zgadzał) . Inna osoba zapytała: jak doszło do powstania elit politycznych w Polsce? Profesor tłumaczył mechanizm tworzenia elit. Czy siedząc w zakrystii w DA Wawryny i słuchając rozmowy o Katyniu dobrze się czułem ? nie nędznie się tam czułem. Ale ja zawsze gdy nędznie się czuje, to staram się wszystko zapamiętać co się mówi.

Pamiętam kolegę Tomka, który pytał mnie jak tam moja praca magisterska i mówił, że u niego wszystko w porządku. Przed toaletą cześć mi mówił Olek. Czy było mało ludzi, czy dużo? to trzeba powiedzieć, że było dużo osób na panelu dyskusyjnym dotyczącym wydarzeń w Katyniu w DA Wawrzyny, w salce po prawej stronie. Prałat Orzechowski mówił, że on pamiętam czasy, kiedy nie wolno była mówić o zbrodni katyńskiej a prawdę o tej zbrodni przekazali mu rodzice(chyba).

Dziękuję.



Marcin

Marcin (10:37)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz