wtorek, 29 czerwca 2010

Biblioteka przy Krakowskiej 26.

Ludzie instynktywnie jednoczą się, gdy jest im ciężko. Trudności implikują jedność. Potrzeba jest matką wynalazku. Potrzeba zmusza człowieka do myślenia. Gdy ludziom jest ciężko szukają pomocy u sił wyższych. Jest takie przysłowie: "Jak trwoga to do Boga". To są mechanizmu psychiczne, które rządzą człowiekiem. Psychika człowieka rządzi się pewnymi stałymi prawami. Co zauważyłem?



Dzisiaj pojechałem rowerem do bibioteki w Katedrze Protetki przy ulicy Krakowskiej 26. Wziąłem z półki siedem książek o tematyce ortodontycznej i czytałem. (źle zrobiłem, że wziąłem od razu siedem. Następnym razem będę brał pojedyczno, bo może ktoś chcieć jednocześnie ze mną skorzystać z tekstu o tematyce ortodontycznej). Trochę się dowiedziałem na temat leczenia zespołowego chirurgiczno-ortodontycznego wady zgryzu typu tyłożuchwie. Pamiętam, że gdy poszedłem z siedmioma grubymi tekstami ortodontycznymi do czytelni, pani z biblioteki poprosiła mnie, żebym tym razem czytał w drugim pomieszczeniu, bo w czytelni było jakieś posiedzenie(jacyś lekarze chyba tam mieli jakieś posiedzenie na jakiś temat chyba). Siedziałem koło jakiegoś lekarza, który na komputerze pisał chyba pracę doktorską i czytałem. Rozdział dwudziesty drugi "Zespołowe leczenie chirurgiczno-ortodontyczne" z tekstu pod tytułem" Ortodoncja współczesna" pod redakcją Grażyny Śmiech Słomczyńskiej. Autorami tekstu są William Proffit i Henry Fields. Leczenie chirurgiczno- ortodontyczne stosuje się u pacjentów, u których nie można stosować kamuflażu ortodontycznego( leczenie kompensacyjne poprzez usuwanie niektórych zębów i przesuwanie innych przy pomocy aparatu ortodontycznego i tym samym dążenie do poprawy warunków zgryzowych) lub modyfikacji wzrostu. Zabiegi ortognatyczne zaczęto stosować w latach dwudziestych XX wieku. Pierwotnie tymi zabiegami zajmował się Edward Agle. W roku 1959 Traumer i Obwegeser wprowadzili strzałkową osteotomię gałęzi żuchwy (przy dostępie wewnątrzustnym, czyli nie ma blizn od zewnętrz). Pierwotnie przeprowadzano zabiegi cofnięcia żuchwy. Str 680:"Wskazaniem do zabiegu chirurgicznego jest wada niemożliwa do wyłącznego leczenia ortodontycznego. Obecnie można być przynajmniej w połowie pewnym co do ograniczeń leczenia ortodontycznego w kontekście uzyskania prawidłowej okluzji( chodzi o prawidłowe zwarcie zębów górnych i dolnych); " Ponieważ modyfikacja wzrostu u dzieci umożliwia większe zmiany niż wyłącznie zębowe u dorosłych, to przypadki, które byłyby leczone jako ortodontyczne u dzieci( na przykład, nagryz poziomy wynoszący jeden centymetr u dorosłych okazują się probleme chirurgicznym". s682"Leczenie ortodontyczne ma wpływ głównie na ustawienie zebów i kontur ust. Zmiany w położeniu bródki i nosa mogą mieć większy wpływ na estetykę twarzy. Niż zmiany ograniczone wyłacznie do ust, a efekt zabiegu chirurgicznego wykonanego w dolnej części twarzy znacznie poprawia estetyczny wynik leczenia". 90 % pacjentów według autora tekstu cieszy się z efektu po operacji osteotomii żuchwy. Po operacji dla zmiejszenia opuchlizny stosuje się stereoidy i potem jak się je odstawi, to może być huśtawka nastroju( efekt odstawienia leków należących do grupy stereoidów) . Dlatego chirurg szczękowy, musi być przygotowany na różne reakcje pacjentów po operacji osteotomi strzałkowej żuchwy. Leczenie ortodontyczne jest kontynuowane po 3-6 tygodniach po operacji w celu podtrzymania efektu operacji( bo czasem żuchwa może wrócić do dawnego położenia). Statystycznie pacjenci nie przeżywają dużego szoku pooperacyjnego po osteotomii żuchwy w porównaniu z innymi zabiegami chirurgicznymi. "Zabiegi na gałęzi żuchwy wymagają podobnego leczenia przeciwbólowego, jak ekstrakacja zatrzymanych zębów mądrości(wyrywanie ósemek), a chirurgia szczęki jest znacznie lepiej tolerowana. Z psychologicznego punktu widzenia reakcje pacjenta nie zależą od dyskomfortu ani bólu, tylko od strachu przed tym co może się stać" str 682. Obecnie można zmieniać położenie kości żuchwy w trzech płaszczyznach. Przesuwanie żuchwy do przodu większe niż 10-12 milimetrów wytwarza znaczne napięcie otoczających tkanek miękkich i jest niestabilne. "Technika osteotomi umożliwia powstanie dużej, wspólnej powierzchni kości szpikowej, co przyspiesza gojenie. Nakładanie się dwóch segmentów pozwala na łatwe, sztywne zespołenie wewnątrzne przy pomocy śrub, zatem rzadko dochodzi do niestabilności pooperacyjnej. [...]. Największą wadą osteotomii strzałkowej jest pooperacyjna zmiana czucia. Konieczne rozciągnięcie i retrakcja dolnego nerwu zębodołowego w celu dokonania cięć kostnych wywołuje prastezję nad polami zaopatrywanymi przez ten nerw. Parastazja wsytępuje prawie zawsze natychmiast po operacji. Zazwyczaj ustępuje po 2-6 miesiącach, ale u 20-25 % pacjentów odnotowuje się pewien stopień długotrwałych zmian czucia" str 684. "Kompensacje zębowe likwidowane są przed zabiegiem, a zęby ustawiane we właściwym stosunku do idywidualnych kompetent szkieletowych. W tym etapie zakładane są mocne łuki, a aparat stały złuży do stabilizacji podczas chirurgicznej przebudowy odłamów kostnych (cokolwiek to znaczy). Współczesny aparat typu edgenise zapewnia znacznie lepszą stabilizację niż szyny druciane. Po okresie gojenia ponownie rozpoczyna się aktywne leczenie ortodontyczne, kóre ma na celu dopracowanie warunków zwarciowych i wykończenie leczenia" str 700. O czym dzisiaj czytałem w bibliotece Akademii Medycznej przy ulicy Krakowskiej 26?.



Jest u mnie problem z rowerem. Jak pedałuje, to mi coś strzela w pedałach. Z tego co wiem, to jest to problem związany z występowaniem luzów w suporcie roweru. Żeby zlikwidować takie luzy, trzeba albo wymienić wkład suportu, albo próbować likwidować luzy w tym suporcie, który jest. Potrzebuje klucza do odkręcania suportu rowerowego i to jest prawda. Nie mam klucza do odkręcania suportu rowerowego a potrzebuję go. Byłem dzisiaj biegać na stadionie przy ulicy Lotniczej i dobrze mi się biegało. Widziałem starszego trenera biegaczy na stadionie przy ulicy Lotniczej. Najpierw przyjechał przy pomocy środka transportu o nazwie rower. Potem siedział sam. Na końcu przyszła do niego grupa młodych biegaczy.



Co się dzisiaj działo? Są wakacje. Dzieci nie chodzą już do szkoły.



Jak ktoś chce robić jakąś trasę rowerową w weekend, to ja jestem chętny, do współpracy przy wymyślaniu i realizacji takiej trasy rowerowej, tylko muszę zlikwidować luzy w suporcie mojego roweru Giant GSR 200. Dziękuję.







Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz