środa, 30 czerwca 2010

Ściągacz do korb rowerowych

Dzisiaj pojechałem do biblioteki Akademii Medycznej przy ulicy Krakowskiej 26 we Wrocławiu (Katedra Protetyki Stomatologicznej). Czytałem tekst pod tytułem Ortodoncja Współczesna" tom pierwszy (taki z zieloną okładką formatu "A4"). Czytałem o porównaniu metod leczenia wad zgryzu przy pomocy kamuflażu ortodontycznego (leczenia kompensacyjne) i leczenia zespołowego chirurgiczno-ortodontycznego. Kamuflaż ortodontyczny polega na ekstrakcji (usunięciu)pierwszych, górnych podtrzonowców(podtrzonowce to jest nazwa zębów) albo pierwszych górnych i drugich dolnych podtrzonowców. Potem przesuwa się inne zęby przy pomocy aparatu ortodontycznego, tak żeby uzyskać poprawę warunków zgryzowych. " W poważnych wadach klasy II możliwe jest uzykanie prawidłowego zgryzu [przy pomocy kamuflażu] , ale tylko kosztem estetyki twarzy. Jeżeli górne siekacze muszą zostać przemieszczone daleko w tył, a dolne siekacze wychylone w celu zrównoważenia niedorozwoju żuchwy, skutkiem estetycznym będzie zwiększenie wystawania nosa i ogólne wrażenie niedorozwoju środkowej i dolnej części twarzy. Nawet jeżeli zgryz zostanie skorygowany taki rezultat będzie nie do przyjęcia z dwóch powodów: nie zostanie rozwiązany główny problem pacjenta, jakim jest niezadowolenie z wyglądu twarzy a ponadto dolne siekacze prawdopodobnie powrócą do wyjściowej pozycji i się stłoczą. [...]. Kamuflaż ma największe zostosowanie u nastolatków z umiarkownie nasilonymi wadami. Operacja szczęk najlepiej się sprawdza u pacjentów z nasilonymi wadami, którzy już nie posiadają potencjału wzrostowego" [str 279]. Jakie są cechy pacjenta kwalifikującego się do chirurgicznego prostowania wady zgryzu?"1) Poważna dysproporcja kostna , albo wyjątkowo poważny problem zębowo-wyrostkowy. 2) Pacjent dorosły, albo młodszy z poważną wadą. 3) Ogólny dobry stan zdrowia (ewentualnie łagodna, kontrolowana postać choroby przewlekłej). W rezultacie intensywne leczenie ortodontyczne wykonane w celu korekty wady zgryzu u pacjenta ze skomplikowanymi nieprawidłowościami kostnymi może sprawić, że leczenie chirurgiczne będzie nie możliwe bez dodatkowego leczenia ortodontycznego, mającego na celu cofnięcie zmian dokonanych w czasie wcześniejszego leczenia ortodontycznego. Pacjent nie będzie zadowolony z takiej wiadomości. Z tego powodu powinno się unikać kamuflażu ortodontycznego u pacjentów wymagających zabiegu chirurgicznego do momentu, aż uda się jasno przewidzieć udany efekt leczenia" [str 302]."U osób, które zakończyły pokwitaniowy skok wzrostu, najlepszym podstawowym wyznacznikiem wady zbyt poważnej, aby można było z powodzeniem zastosować kamuflaż, jest nagryz poziomy przekraczający 10 mm [...]. Przesunięcie dolnych siekaczy do przodu o ponad dwa milimetry daje bardzo niestabilne efekty... "[str303].



W bibliotece Katedry Protetyki byłem rowerem. Potem pojechałem do sklepu rowerowego przy ulicy Pięknęj 34(jeżeli dobrze pamiętam adres). Dalej mam problem ze strzelaniem podczas pedałowania. Postanowiłem kupić klucze potrzebne do rozmontowania pedałów, korby i wykręceniu wkładu do suportu. Chciałem zobaczyć co dzieje się wewnątrz suportu w moim rowerze. W sklepie widziałem narzędzia rowerowe, rowery, osprzęt rowerowy ( na przykład amortyzatory). Najpierw zapytałem sprzedawcę w sklepie rowerowym o klucz do odkręcania suportu rowerowego w rowerze Giant GSR 200 (pamiętam, że tak powiedziałem). On zapytał: jaki jest kształt zakończenia wałka suportu w moim rowerze? Nie wiedziałem, więc przyniosłem rower. Sprzedawca zobaczył mój rower po czym przyniósł mi ściągacz do korby rowerowej w rowerach, które mają zakończenie wałka suportu w kształcie kwadratu. Wytłumaczył, że czarną końcówkę ściągacza do korby rowerowej należy wkręcić w korbę (korby rowerowe mają takie gwinty w otworach, do których wprowadza się wałek suportu i właśnie tam trzeba wkręcić ściągacz) a potem kręcić drugą częścią ściągacza (w kolorze srebrnym) aż do rozmontowania korby rowerowej. Zapytałem: jaka jest cena ściągacza? Powiedział, że 13 złotych. Zapytałem jeszcze o klucz do ściągania kasety rowerowej. Pokazałem mu na moim rowerze, którą część chce odkręcić (pokazałem na tylne zębatki) i on powiedział, że ja nie chcę odkręcić kasety, tylko wolnobieg i przyniósł mi klucz do odkręcania wolnobiegu w cenie jedenastu złotych. Wytłuczmaczył, że po odkręcenie wolnobiegu, mogę jeszcze odkręcić kasetę przy pomocy specjalnego klucza ( też w cenie 11 złotych) i specjalnego łańcucha do odkręcania kasety ( w cenie 35 złotych). Kupiłem ściągacz do korby rowerowej i klucz do odkręcania wolnobiegu. Zapłaciłem 24 złote. Pamiętam, że potem pojechałem do Tesco przy ulicy Długiej i kupiłem pastę do zębów marki Meridol (13zł 94 grosze chyba) i dwie miękkie szczoteczki Colgate w cenie jednej( 7 zł 99 groszy chyba).



Przyjechałem do domu. Odkręciłem pedały w rowerze przy pomocy klucza francuskiego. Odkręciłem obie korby ściągaczem do korb (najpierw trzeba odręcić nakrętki a potem wkręcić ściągacz w korbę i kręcąc drugą częścią ściągacza wypchnąć korbę z wałka suportu). Potem można brać się za rozbieranie suportu. U mnie w rowerze jest klasyczny suport rozbieralny . Składający się z wałka, dwóch łożysk kulkowych i dwóch nakrętek. Na jednej z nakrętek jest umieszczony pierścień. Okręciłem pierścień. Odreciłem obie nakrętki (każdą z inne strony). Wyciągnąłem wałek suportu. Zobaczyłem, że łożyska kulkowe są w dobrym stanie. Nie brakowało żadnej z kulek, ani żadna nie była rozwalona. Nie wiem dlaczego słyszę strzelanie w rowerze przy pedałowaniu. Może starły się kwadratowe zakończenia wałka suportu, na których umieszcza się korby, albo wnętrza korby o kwadratowym kształcie starły się i powstały luzy. Tak może być, ale nie wiem. Zobaczę, czy po rozmontowaniu suportu i po skręceniu będę słyszał dalej strzelanie podczas jazdy. Jeśli tak, to wymienię suport na nowy.



Dziękuję











Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz