czwartek, 8 lipca 2010

Myślenie o hamulcu v-break Shimano Deore XT BR 770.

Mój rower, czyli Giant GSR200. Jeździ. Raz mi spadł łańcuch (przy placu Grunwadzkim). Czasem jest takie wrażenie, że łańcuch się zaklinował. Przerzutki działają głośno (bo to są Shimano SIS). Można spróbować trochę je wyregulować. Problemem jest hamulec typu Contilever, który piszczy ( szczególnie jak się jeździ po mokrym). Myślałem o tym, żeby sobie kupić jeden hamulec typu v-break (może Shimano Deore XT BR770) w cenie 69.99 złotych. Nie wiem czy do hamulców typu v-break trzeba kupować specjalne klamkomanetki, czy może można używać klamkomanetek do hamulców typu Cantilever przy v-breakach. Może kupię sobie jeden taki hamulec typu v-break na próbę. Przetestuje go. Zobaczę czy jest dobry. Zamontuję go z tyłu. Podobno hamulce typu v-break, są o wiele skuteczniejsze od hamulców szczękowych starego typu.
Dzisiaj wstałem około godziny siódmej. Pojechałem rowerem na ulice Krakowską 26 do biblioteki. Czytałem dwa teksty. „Podstawy ortodoncji” Orlik-Grzybowskiej. Nie prostuje się zębów przy pomocy ekstrakcji u dzieci, które rosną. „Najwcześniej metodą ekstrakcji można posługiwać się w okresie wymiany kłów i wyrastania długich zębów trzonowych stałych. Natomiast najodpowiedniejszym wiekiem rozwoju dla stosowania tej metody jest okres pełnego uzębienie stałego ( z wyjątkiem zębów mądrości) i uformowania dojrzałego zgryzu”[str 307]. Samoregulacja zgryzu to zjawisko wyrównywania się zgryzu po ekstrakcji. Zęby jakby samoistnie zapełniają luki. Przemieszczają się tak, żeby zapełnić luki po ekstrakcji. Przy leczeniu kompensacyjnym może powstać zjawisko retencji: na zębach pojawia się taka warstwa kostna, którą należy usuwać chirurgicznie. Retencja jest negatywnym zjawiskiem przy leczeniu kompensacyjnym zebów. „Ortodoncja współczesna” W Proffit, W Fields Jr.. Leczenie zespołowe oprtodontyczno-chirurgiczne u pacjentki opisanej w tekście trwało piętnaście miesięcy (czyli nie tak długo. Podejrzewam, że to kompensacyjne u dorosłych trwa dłużej. Ale nie wiem, tylko podejrzewam). „ Jeżeli pierwotną motywacją pacjenta do leczenia jest dysfunkcja stawu skroniowo-żuchowego wówczas należy szczegółowo omówić nieprzewidywalne wpływ zabiegu ortognatycznego, aby uniknać nierozsądnych oczekiwań względem leczenia. Objawy zaburzeń stawowych zazwyczaj cofają się podczas czynnego leczenia ortodontycznego, prawdopodobnie na skutek bólu związanego z ruchem zęba, który zaburza parafunkcje; ta poprawa może być jednak przejściowa. Jeśli zespołowe leczenie chirurgiczno-ortodontyczne może być usprawiedliwione, bez względu na to, czy leczy zaburzony staw, czy też nie, to należy je rozpocząć i mieć nadzieję, że objawy ustąpią. Trzeba jedna ostrzeć pacjenta o możliwym nawrocie”. [Str 700]. Ciągle czytam podręczniki do ortodoncji pod kątem wyboru między leczeniem ortodontycznym kompensacyjnym i strzałkową osteotomią żuchwy. Wiem, że leczenie kompensacyjne może zniszczyć zęby i pogorszyć wygląd twarzy a leczenie chirurgiczno- ortodontyczne, może ale nie musi zaostrzyć czasowo objawy ze strony stawu. Ja jakoś lepiej patrzę na tą osteotomię strzałkową. Przy leczeniu kompensacyjnym usuwa się zęby i można je zniszczyć. Będę się radził jeszcze lekarzy. Jestem zarejestrowany do ortodonty z firmy „Orhosmile” (Dzisiaj rano do mnie zadzwonili, że przesuwają wizytę na 26.07.2010 godz 11:00). Chcę się zarejestrować do jeszcze jednego specjalisty od stawu skroniowo-żuchwowego, który obecnie jest na wakacjach i będę się radził. Zapytam się tej specjalistki od stawu skroniowo-żuchwowego co ona myśli o osteotomii strzałkowej żuchwy u mnie i jak taki zabieg według nie wpływa na staw. Zapytam o to w Zakładzie Zaburzeń Czynności Układu Stomatognatycznego przy ulicy Krakowskiej 26. Zapytam kogo się da. A potem się na coś zdecyduję. Jedno jest pewne: wadę zgryzu trzeba u mnie wyprostować i to jak najszybciej. Bo bardzo ta wada przeszkadza. Jak patrzę w książkach na zdjęcie ludzi po osteotomi strzałkowej, to bardziej mi się te zdjęcia podobają, niż zdjęcia ludzi po leczeniu kompensacyjnym. Ważnym dla mnie argumentem jest to, że osteotomia strzałkowa usuwa przyczynę, czyli złe ułożenie żuchwy względem szczęki a nie tylko skutek, czyli zły zgryz, jak metoda kompensacyjna. Ale ja się mogę mylić i się na tym nie znam.
Wracałem rowerem wzdłuż wałów przy rzece Odrze. Widziałem opalające się na słońcu dziewczyny. Widziem rzekę. Pomyślałem, że jeżdżenie przez miasto jest gorszym rozwiązaniem ( wdycha się spaliny i jest gorąco), niż jeżdżenie wzdłuż wałów rzeki Odry (tam są parki, drzewa, ptaki, śpiewają, jest zielono i cicho). Tylko, że w moim przypadku przez miasto jedzie się szybciej. Wracałem z biblioteki przy Krakowskiej 26 przez jazz Opatowicki i potem ciągle wzdłuż Odry ( mijałem mosty: Warszawski, Trzebnicki, przejechałem przez Most Milenijny), potem wzdłuż wału dojechałem do obwodnicy Kozanowskiej. Mój brat podobno już jest po obranie pracy magisterskiej.
Dziękuję.


Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz