środa, 7 lipca 2010

Zmęczony

Wstałem około godziny siódmej. Byłem w bibliotece przy ulicy Krawkowskiej 26.
Co to są ćwiczenia Roggersa? „Podstawy ortodoncji” Orlik-Grzybowska.
Roggers to był taki uczony, który próbował leczyć wady zgryzu u dzieci metodami ćwiczeń. „Ćwiczenie polega na zmianie ogólnej postawy, tzn dziecko przyjmuje pozycję wyprostowaną ( na baczność), odrzuca w tył ręce odwracając dłonie i również do tyłu skłania głowę. Z tej pozycji wyjściowej wykonuje kilka powolnych lecz rytmicznych ruchów wysuwania i cofania żuchwy. Bardzo istotna jest tu postawa ogólna, która służy zwalczaniu wystających łopatek, skrzywień kręgosłupa oraz „zapadnięć” klatki piersiowej”. [Str 300]. Takie ćwiczenia stosuje się u dzieci. U dziecka można probować leczyć wady zgryzu przy pomocy ćwiczeń. Ćwiczenia autorstwa L. Schwartza na problem ze stawem skroniowo-żuchwowym. 1) Otwierać usta jak można najszerzej i zamknąć dziesięć razy. 2) Unieść pięść pod bródkę i stawiać delikatny opór. Trzy razy. 3) Powtarzać punkt 1 i 2 trzy razy i robić te ćwiczenia cztery razy dziennie. [str305].
Siedzę w biblitece Akademii Medycznej i czytam teksty o tematyce ortodontycznej. Czytam i czytam. Bo przecież tam siedzę i czytam. I czytam. Za mną pani z biblioteki, która ciągle coś załatwia przez telefon. Jakaś lekarka chyba, która przyjechała rowerem, bo miała wypadek somochodowy z własnej winy, ale kierowca nie wezwał Policji. To wszystko jest za mną a ja siedzę i czytam. Robię notatki. Potem powrót rowerem wzdłuż rzeki Odry. Żeby nie jechać przez centrum miasta. Koło wałów. Był wiatr ( ja nie wiem, czy to jest takie dobre jeździć na rowerze przy wietrze, jak się ma problemy ze stawem, ale nie chce mi się jeździć tymi autobusami, które stoją w korkach w upale. Muszę czymś jeździć a nie będę siedział w domu i tylko spał, bo mam problem ze stawem. ). Wzdłuż Odry. Widok jakiejś dziewczyny. Bardzo dziewczęcej. Przy rzece. Jakaś ona idąca przy rzece. Wzdłuż wałów. Dzisiejszy kolor rzeki był dobry. Patrzenie na rzekę. Na drzewa zielone. Tak niewiele trzeba. Popsuje ci się taki staw skroniowo-żuchwowy i już źle widzisz, źle słyszysz. Trzeba się cieszyć, że można zobaczyć rzekę Odrę. Trzeba się cieszyć, że można zobaczyć dziewczynę idącą wzdłuż wałów. Z jej urodą. Z jej powiekami. Z jej włosami. Trzeba się cieszyć światłem odbijającym się w rzece. Drzewami namalowanymi na rzece. Potem człowieka nie będzie. Nie bedzie dziewczyny przy rzece, ani światła, ani drzew zielonych.
Dzwoniłem do znanej Pani doktor, która zajmuje się problemami stawu skroniowo-żuchwowego ( telefon do niej dał mi ortodonta). Zapytałem: „Ile u niej kosztuje konsultacja związana ze stawem skroniowo-żuchwowym?”(właśnie tak zapytałem). A ona, że obecnie nie mam jej we Wrocławiu, że jest na wakacjach i prosi, żeby dzwonić do niej pod koniec miesiąca.
Myślę o tym, żeby pójść prywatnie do fizjoterapeuty z problemem stawu skroniowo-żuchwowego, ale trochę szkoda mi wydawać pieniędzy. Jestem wśród osób oczekujących do fizjoterapeuty w Kreatorze na miesiąc sierpień.
Jestem zmęczony tą chorobą. W liceum zacząłem chodzić do laryngologów. Byłem u wielu różnych lekarzy i przez tyle lat nikt nie potrafił mi pomóc. Tyle lat straconych. Nikt nie pomyślał, że to jest problem wady gryzu i stawu. Obecnie nie mam zaufania do lekarzy. Moim zdaniem nie może być tak, że ktoś z poważną wadą zgryzu klasy II (tyłożuchiwe) jest nie leczony. Obecnie jestem zmęczony. Szukam motywacji. Szukam czegoś co mobilizuje. Pamiętam ludzi, którzy mi pomogli ( lekarze, którzy nie brali ode mnie pieniędzy za wizyty, kolega, który kupił mi komputera do pisania pracy magisterskiej). Chce pamiętać o tych ludziach. Oni nie myśleli tylko o sobie. Oni mi pomogli. Jak się ma problem od tylu lat, to człowiek bywa zmęczony. Zmęczony i zmęczony. Pamiętam mojego ojca, który ciągle się awanturował. Wyzywał mnie i straszył szpitalem psychiatrycznym, jak źle słyszałem i nie wiedziałem co się dzieje. Pamiętam moją mamę, która mi finansowała leczenia stawu skroniowo-żuchwowego. Pamiętam brata, który się wyprowadził. Dziękuję.

Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz